Een succesvolle verkoop van een bedrijf begint met een goede voorbereiding. Dit geldt zeker voor autobedrijven.
Goede voorbereiding betekent het optimaliseren c.q. opschonen van:
- Opbrengsten
- Kosten
- Voorraden
- Eigen vermogensposities
- Werkkapitaal
- Intercompany verhoudingen
De ideale voorbereiding begint al een aantal jaren voor verkoop zodat de jaarcijfers een meerjarig, goed en betrouwbaar beeld geven hieromtrent.
Wij zien als FBM dat er bij automotive bedrijven die dit goed op orde hebben rendementen worden behaald tussen 20% en 80% van het genormaliseerde eigen vermogen (25%). En dit maakt een bedrijf voor een koper interessant. Het gaat wat ons betreft niet (alleen) om de winst ten opzichte van de omzet maar vooral het rendement op het eigen vermogen. Een analyse op basis van het schema van Du-Pont, welke duidelijk maakt hoe de winstgevendheid is opgebouwd en handvatten geeft hoe dit te verbeteren, levert hiervan een goede onderbouwing op.
Naast goede bedrijfsvoering levert goed financieel management en dus het cijfermatig op orde hebben van je bedrijf niet alleen door de jaren heen een goed rendement op maar ook zeker bij verkoop.
Met een korte inventarisatie kan FBM dit voor elke onderneming in beeld brengen. Neem via onderstaand formulier contact met ons op voor een vrijblijvende kennsimaking.