• Bedrijf kopen
  • Bedrijf verkopen
  • Financiering
  • Bedrijfswaardering
  • Herstructurering
  • Over ons
    • Team
    • Referenties
    • Blog
    • Kennisbank
    • Nieuws
    • Contact
    • Werken bij FBM

Wat is marktconsolidatie?


Consolideren betekent letterlijk samenvoegen. Er is sprake van marktconsolidatie wanneer ondernemingen samengaan door fusies en overnames, waardoor het totaal aantal aanbieders in de markt afneemt. Sectoren waar afgelopen jaren de fusie en overnamekoorts binnen het midden en klein bedrijf flink is gestegen zijn bijvoorbeeld: Groothandel, IT-markt, Installatiebranche, Machinebouw en de Groenvoorziening. Sectoren waar grote bedrijven consolideren zijn onder andere de Luchtvaart, het Bankwezen en de Olie & gasindustrie.

Voor marktconsolidatie kunnen vele aanleidingen zijn, denk bijvoorbeeld aan:

  • Expertise: Marktconsolidatie kan worden voortgedreven door de vraag naar talent. Grote marktspelers binden door overnames kostbaar gespecialiseerd personeel aan zich. Door expansie van het aantal specialismen wordt de schaalbaarheid vergroot.
  • Groei: Wanneer autonome groei niet meer voldoet om de gewenste groei te realiseren worden overnames gedaan binnen de sector. Op die manier wordt de strategische positie vergroot en het businessmodel bestendigd.
  • Standaardisatie: In een gefragmenteerd gegroeide markt ontstaat op enig moment vraag naar standaardisatie. Kleinere bedrijven moeten zich dan veelal aansluiten bij de ecosystemen van partijen met meer marktmacht.
  • One-stop-shop: In een volwassen markt wordt het uitdagender om een unieke propositie te bieden. Wanneer de specialisatie onvoldoende is verliezen aanbieders marktaandeel aan partijen met een compleet aanbod. Marktconsolidatie vindt dan plaats om een ‘one-stop-shop’ te bieden voor klanten.
  • Digitalisering: Digitale transformatie binnen de sector kan te complex zijn om zelfstandig op in te spelen. Als het op eigen kracht niet lukt kan schaalvergroting of het zoeken naar onderlinge samenwerking een oplossing zijn.
  • Toenemende concurrentie: Wanneer het moeilijker wordt om nieuwe klanten te krijgen en op die manier te groeien is er vaak sprake van toenemende concurrentie. Prijzen en marges staan onder druk en er is behoefte aan schaalgrootte. Klanten kunnen dan kiezen voor de partij die het beste aanbod kan leveren tegen de scherpste prijs en dat wordt belangrijker dan de bestaande relatie. Markten met toenemende concurrentie consolideren dan ook vaak.

U heeft vast gehoord van het boek ‘De Prooi’, waarin ABN Amro het onderspit delft in een consoliderende markt. Door een rücksichtsloze, ambitieuze koers om de bank in de top vijf van grootste internationale banken te krijgen, brengt Rijkman Groenink de bank aan de rand van de afgrond. We weten allemaal hoe dit afliep, de jager werd een prooi in het nauw.

Wanneer een markt consolideert is het goed om een goede inschatting te maken van de kansen van uw onderneming in de komende 5 jaar. Bent u in de positie om te groeien, door een uniek aanbod, sterke marktpositie of door partijen over te nemen? Of is het verstandig om u vroegtijdig aan te sluiten bij een van de winnaars in de markt?

Wanneer u meer wilt weten over de mogelijkheden om uw bedrijf te verkopen is het interessant om eens vrijblijvend contact op te nemen met FBM Corporate Finance. Want het verkoopproces kent veel facetten, die allen de juiste aandacht verdienen. Uw levenswerk verkopen doet u immers niet van de een op de andere dag. Alleen al de keuze maken om uw bedrijf te verkopen is een impactvol en emotioneel proces. Daar de tijd voor nemen is essentieel. Maar ook het vinden van de juiste koper, een optimale onderhandeling of zelfs de overdracht van de aandelen bij de notaris, moet niet worden onderschat.


Deze blog is onderdeel uit ons artikel 'Uw bedrijf verkopen, zijn de marktomstandigheden gunstig?'. Download het complete achtergrondartikel met 6 aanleidingen om uw bedrijf te verkopen.

Emailadres*
Voornaam
Achternaam
Telefoonnummer
Bedrijf
Op dit formulier is onze privacy beleid van toepassing.

Bedankt voor je interesse, je ontvangt het e-book per mail.

Recente berichten

  • Vacature: Senior M&A Analist
  • Bedrijfswaardering op basis van de marktbenadering
  • Het verschil tussen ondernemingswaarde en aandeelhouderswaarde
  • Bedrijfswaardering op basis van de bedrijfsbenadering
  • 2022 werd een jaar met veel automotive deals ook voor FBM

Logo FBM

Rond het Fort 42, 3439 MK, Nieuwegein.

info@fbm.nl+31 (0) 30 605 12 22

Menu

Home
Contact
Team FBM
Cases
Privacybeleid

Pagina's

Bedrijf Kopen
Bedrijf Verkopen
Bedrijfswaardering
Herstructurering
Financiering

FBM: advies met karakter

FBM kenmerkt zich door een professionele en informele cultuur. FBM adviseert en begeleidt ondernemers bij aan- en verkoop van bedrijven, financierings- en herstructureringstrajecten in verschillende sectoren in Nederland en daarbuiten.


© 2022 FBM Corporate Finance Kvknr NL30097304