U overweegt om uw bedrijf te verkopen, maar welke kosten komen daar eigenlijk bij kijken? Een belangrijke kostenpost is de adviseur, maar er zijn ook andere kosten om rekening mee te houden.
Kosten van de verkoopadviseur
Bij de keuze van een adviseur die u bij zal staan bij de verkoop van uw onderneming zijn de kosten uiteraard van belang. Dat gezegd hebbende is de match tussen u, uw onderneming, uw branche en uw adviseur belangrijker. Die match is van belang voor het gezamenlijk doorlopen van een succesvol traject en het realiseren van de beste prijs. Een lagere verkoopprijs tegen wat lagere kosten zal per saldo al snel minder aantrekkelijk zijn dan een hogere verkoopprijs tegen wat hogere kosten.
Normaliter bestaan de kosten van een verkooptraject uit 2 componenten:
- Retainer: een vergoeding gebaseerd op de inspanning van de verkoopadviseur en zijn team. Dit kan zijn op uurbasis (op nacalculatie), een vast bedrag per maand of een vast bedrag per fase van het traject.
- Success-fee: een percentage van de verkoopsom die alleen betaald wordt wanneer de verkooptransactie succesvol tot stand is gekomen.
Andere kosten bij de verkoop van een bedrijf
Naast de kosten van de adviseur is het goed om rekening te houden met:
- Opportunity-costs: doordat uw focus als ondernemer verschuift naar de verkoop van uw onderneming kan dit ten koste gaan van focus op bijvoorbeeld omzetgroei.
- Overige kosten: naast de kosten van de verkoopadviseur krijgt u nog te maken met kosten van andere adviseurs, zoals uw advocaat, fiscalist, accountant en notaris.
Paper: In 10 stappen naar een succesvolle verkoop van uw bedrijf
De knoop is doorgehakt. U wilt uw bedrijf verkopen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Op basis van onze ruime ervaring delen wij in dit stappenplan de 10 stappen naar een succesvolle bedrijfsverkoop. Zo weet u beter wat u te wachten staat. Op basis van onze ruime ervaring delen wij in dit stappenplan de 10 stappen naar een succesvolle bedrijfsverkoop. Zo weet u beter wat u te wachten staat.