U speelt met de gedachte om uw bedrijf te verkopen. Dan heeft u ongetwijfeld ook nagedacht over de vraag of en welke corporate finance adviseur u daarbij het beste kan betrekken. Het verkopen van een bedrijf is een complex project, waarbij een kleine fout kan leiden tot grote gevolgen. Goede begeleiding door een adviseur vergroot de kans op een succesvolle verkoop. In dit artikel zetten we daarom een aantal tips op een rij om de juiste corporate finance adviseur te kunnen selecteren voor de verkoop van uw bedrijf.
Persoonlijke klik met uw adviseur
Naast tal van belangrijke rationele criteria benoemen we hier toch eerst de persoonlijke klik. Het verkopen van uw bedrijf is namelijk zowel een rationeel als een emotioneel proces. Gedurende dit proces is vertrouwen en een goede klik van groot belang. Uw corporate finance adviseur is naast procesbeleider namelijk ook uw sparring partner die u uitdaagt de juiste beslissingen te nemen in mogelijk lastige situaties.
Ervaring met verkoop van bedrijven
Tijdens de verkoop van uw bedrijf spelen vele facetten een rol. Een ervaren corporate finance adviseur kent de klappen van de zweep en is waakzaam op de valkuilen die kunnen voorkomen. Laat u vooraf informeren over de ervaring van uw adviseur en check of bedrijfsverkoop zijn of haar focus is. Een financieel adviseur of consultant die bedrijfsverkoop ‘erbij’ doet is niet de specialist die u zoekt.
Een ervaren corporate finance adviseur heeft referenties. Vraag een aantal referenties op en bel deze na om de ervaringen te horen voordat u samen in zee gaat.
Specialist in uw segment
Bedrijven zijn er in alle soorten en maten. Van verschillende bedrijfsgroottes tot uiteenlopende specialisten. In het verlengde daarvan is ook de markt van corporate finance adviseurs divers. Zoek daarom een adviseur die ruime ervaring heeft met het type bedrijf dat u gaat verkopen. Adviseurs die doorgaans middelgrote bedrijven bijstaan hebben bijvoorbeeld een andere werkwijze dan adviseurs die zich richten op beursgenoteerde bedrijven
Kritische notenkraker
Wanneer u overweegt om uw bedrijf te verkopen, checkt een goede adviseur op kritische wijze of dit wel het juiste moment is. Om een goed antwoord te geven op deze vraag kan vanuit twee invalshoeken worden gekeken; de ondernemer en de onderneming. In een eerste verkenning zal een goede adviseur tal van vragen stellen om te kijken of u en uw bedrijf ‘verkoopklaar’ zijn en bepalen wat er eventueel eerst moet gebeuren.
Helder stappenplan
Een gedegen corporate finance adviseur volgt een strak geregisseerd stappenplan. Zo betreft een van de eerste stappen het verzamelen, structureren en inzichtelijk maken van alle informatie die relevant is voor de verkoop. Deze informatie is van belang voor het maken van de indicatieve waardebepaling en het opstellen van een professioneel verkoopmemorandum voor potentiële kopers. Wilt u inzicht in alle stappen van het verkoopproces? Download dan ons e-book: In 10 stappen naar een succesvolle verkoop van uw bedrijf.
Kosten van de adviseur
Bij de keuze van een adviseur die u bij zal staan bij de verkoop van uw onderneming zijn de kosten uiteraard van belang. Dat gezegd hebbende is de match tussen u, uw onderneming, uw branche en uw adviseur belangrijker. Die match is van belang voor het gezamenlijk doorlopen van een succesvol traject en het realiseren van de beste prijs. Een lagere verkoopprijs tegen wat lagere kosten zal per saldo al snel minder aantrekkelijk zijn dan een hogere verkoopprijs tegen wat hogere kosten. Normaliter bestaan de kosten van een verkooptraject uit een retainer (gebaseerd op de inspanning) en een success-fee (een percentage van de verkoopsom indien een transactie tot stand komt).
Geheimhouding binnen het verkoopproces
Bij een bedrijfsverkoop of bedrijfsovername wordt veel vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Het is daarom van belang dat uw adviseur zorgvuldig omgaat met dit vertrouwen en onder meer werkt met een geheimhoudingsovereenkomst.
De adviseur brengt alle kopers en opties in beeld
Een groot voordeel van een goede adviseur is zijn of haar kennis van de markt. Het is vooraf niet in te schatten wie uw bedrijf uiteindelijk koopt. Een branchegenoot? Het management? Of een volledig onbekende waar u zelf nog niet aan had gedacht? Een goede adviseur verkent een longlist van alle mogelijke kandidaten waarbij verschillende soorten potentiële kopers in kaart worden gebracht waaronder; strategische kopers, financiële kopers en MBI of MBO kandidaten.
Maar tijdens het proces kunnen ook andere scenario’s aan de orde komen, zoals een pre-exit in samenwerking met een financiële koper. In dat scenario verkoopt u een deel van de aandelen nu en maakt u met de investeerder afspraken om op een later moment de onderneming volledig over te dragen.
Uw belangen voorop
Een goede adviseur stelt uw belangen altijd voorop. Door een success-fee af te spreken heeft de adviseur een belang bij een zo hoog mogelijke verkoopprijs, in lijn met het belang van u als verkoper. Maar er zijn veel meer belangen voor u om rekening mee te houden. Denk aan voorwaarden als een earn-out regeling, een concurrentiebeding en garanties die u moet stellen. Controleer of uw adviseur al uw belangen zal behartigen, en niet alleen de financiële.
Start met een kennismaking
Bij de keuze van de adviseur die u betrekt bij de verkoop van uw bedrijf zijn dus meerdere afwegingen van belang. U doet er verstandig aan om niet over één nacht ijs te gaan en eerst vrijblijvend kennis te maken met verschillende adviseurs. Zo kunt u op basis van een aantal kritische vragen en de persoonlijke klik een passende keuze maken.
De adviseurs van FBM Corporate Finance
Wilt u weten of dit voor u het juiste moment is om uw bedrijf te verkopen en een indruk krijgen van de adviseurs van FBM Corporate Finance? Maak dan gerust vrijblijvend een kennismakingsafspraak. FBM Corporate Finance heeft afgelopen 30 jaar meer dan 450 bedrijfsverkoop en aankoopprocessen begeleid. Wij kennen het proces daardoor goed én beschikken over een breed netwerk voor ver- en aankoop. De adviseurs van FBM Corporate Finance staan ondernemers op een persoonlijke manier bij. Wij maken graag tijd beschikbaar voor een kennismaking met een kop goede koffie.