Een succesvolle verkoop van een bedrijf begint met een goede voorbereiding. Dit geldt zeker voor autobedrijven.
Wanneer we naar de waarde van een bedrijf kijken op basis van ‘multiples’ van recente transacties van vergelijkbare bedrijven, spreken we van bedrijfswaardering op basis van een markbenadering.
De ondernemingswaarde van een bedrijf kun je op verschillende manieren bepalen. Voorbeelden zijn de bedrijfsbenadering, waarbij we kijken naar de financiële waarde die het bedrijf kan genereren.
Bij een bedrijfswaardering op basis van de bedrijfsbenadering kijken we primair naar de financiële waarde die het bedrijf kan genereren.
Is een financiering met vreemd vermogen niet mogelijk? Dan kan tevens gekeken worden naar financiering door uitbreiding van het eigen vermogen.
De non-bancaire of alternatieve financieringsmarkt is de afgelopen jaren sterk in opkomst. We geven in dit artikel een aantal voorbeelden van partijen waar je als ondernemer naar kunt kijken.
Om een eerste indruk te krijgen van welke financiering past bij jouw situatie moet je daarom deze 4 vragen beantwoorden.
Een ‘buy and build’ strategie kent verschillende vormen. Op hoofdlijnen onderscheiden we de clustervorming en de platformbenadering.
Het succes van een ‘buy and build’ srategie is afhankelijk van een heldere strategie, sterk management, een schaalbaar business model en een gefragmenteerde markt.
Met heldere uitgangspunten en een goede invulling van de randvoorwaarden kan via een ‘buy and build’ strategie waarde worden gecreëerd.