Handig paper over de beginselen van bedrijfswaardering
Veel ondernemers hebben wel een idee van wat hun bedrijf waard zou moeten zijn. Vaak gebaseerd op kengetallen die voor de branche de ronde doen. Maar in de praktijk blijkt keer op keer dat een gedegen bedrijfswaardering leidt tot een behoorlijk afwijkende waarde.
Het buikgevoel is veelal gebaseerd op vuistregels die in de branche de ronde doen voor het bepalen van de ondernemingswaarde. Denk aan 5 tot 8 keer de nettowinst. 3 tot 5 keer de EBITDA. Of 4 tot 6 keer de EBIT. Of zelfs 1 keer de jaaromzet. Eenvoudige formules die 1 ding gemeen hebben. Ze missen iedere vorm van detail. En helemaal bij bedrijfswaardering geldt: the devil is in the details.
Daarom is het van belang om gebruik te maken van een onderbouwde methode. In deze paper onderscheiden we de bedrijfsbenadering en de marktbenadering. We treden in meer detail over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken.
Welke methode het meest passend is voor jouw bedrijf is afhankelijk van jouw specifieke situatie. Soms wordt ook een combinatie van methoden gebruikt, bijvoorbeeld om te toetsen of verschillende benaderingen tot eenzelfde waardering leiden.
En we kijken naar de verschillende factoren die bij een goede bedrijfswaardering een rol (kunnen) spelen.
Download deze paper voor meer achtergrond informatie. We behandelen achtereenvolgens:
- Aanleidingen voor een bedrijfswaardering
- Factoren om rekening mee te houden
- De bedrijfsbenadering voor waardebepaling
- De marktbenadering voor waardebepaling
- Van ondernemingswaarde naar aandeelhouderswaarde
- Bijzondere aandachtspunten
Of maak een afspraak met een van onze een gecertificeerde ‘valuators’.