Bij een bedrijfswaardering op basis van de bedrijfsbenadering kijken we primair naar de financiële waarde die het bedrijf kan genereren. Daarbij is vooral van belang welke vrije geldstromen over de langere termijn gerealiseerd kunnen worden afgezet tegen het rendement versus het risico welke je op investering wilt realiseren. Netto winst is daarbij een te beperkt begrip, wellicht moeten uit de winst namelijk regelmatig nieuwe investeringen worden gedaan om de winstgevendheid op peil te houden. Per saldo blijft er dan weinig echt rendement over.
We kijken daarom naar vrije geldstromen over de langere termijn. Omdat we naar geldstromen in de toekomst kijken, moeten we rekening houden met de component tijd. Geld heeft immers een tijdswaarde die kan worden uitgedrukt in rendement en risico.
Stel je kunt over 2 jaar 10.000 Euro met redelijke zekerheid verdienen, hoeveel is je dat vandaag waard? Stel je waardeert rendement en risico op 10% per jaar, dan is 10.000 over 2 jaar vandaag 10.000 / (1,1 x 1,1) waard. In dit geval dus 8.264 Euro. We rekenen bij de bedrijfsbenadering daarom de toekomstige geldstromen toe naar vandaag. Dat noemen we toekomstige geldstromen contant maken.
Discounted Cash Flow (DCF)
Het contact maken van alle in de toekomst te verwachten vrije geldstromen heeft de Engelstalige benaming: Discounted Cash Flow (DCF) methode. Het percentage dat we gebruiken om geldstromen naar vandaag toe te rekenen noemen we daarbij de verdisconteringsvoet of vermogenskostenvoet. In de vermogenskostenvoet moet rekening worden gehouden met de rentabiliteitseis, de illiquiditeitspremie en de ondernemingsspecifieke risico’s. We bespreken deze kort.
- De rentabiliteitseis is de vergoeding die jij als investeerder in de onderneming verlangd voor het risico dat je loopt. Deze rentabiliteitseis wordt opgebouwd uit de risicovrije rente, de ‘unlevered bèta’ en een marktpremie. De risicovrije rente is de rente die je had kunnen krijgen wanneer je het geld risicoloos had uitgeleend, bijvoorbeeld via staatsobligaties. De marktpremie is de premie (rendement) die je eist voor het investeren in aandelen boven de risicovrije premie. En de unlevered bèta meet tenslotte hoe het rendement van een bepaald bedrijf zich gedraagt in verhouding tot het rendement van de markt.
- De illiquiditeitspremie hangt samen met het vastzetten van je geld in een bedrijf. Wanneer je investeert in een bedrijf is je investering immers veel minder liquide dan wanneer je zou investeren in beursgenoteerde aandelen, deze kun je immers ieder moment dat beurs geopend is liquide maken tegen de dan geldende marktwaarde van het aandeel Dit kan niet bij aandelen in private vennootschappen. Dit nadeel kun je onderdeel maken van de waardering door gebruik te maken van een illiquiditeitspremie; daarmee eis je als verschaffer van eigen vermogen een hoger rendement voor dit specifieke risico.
- De onderneming specifieke risico’s betreft de premie die je als investeerder verlangt voor specifieke risico’s die worden veroorzaakt doordat de onderneming afhankelijk is van bepaalde specifieke factoren, zoals afzetkanalen, medewerkers en toetredingsdrempels.
Hoe de vermogenskostenvoet er voor jouw bedrijf uitziet is bedrijfsspecifiek. Ook het beoordelen en projecteren van toekomstige geldstromen luistert nauw. Het is daarom verstandig om een bedrijfswaardering op te laten stellen door een gecertificeerde ‘valuator’. Bijvoorbeeld door een van de adviseurs van FBM Corporate Finance. Voor een goede projectie van geldstromen kijkt deze adviseur naar de eerder genoemde factoren in relatie met bijvoorbeeld:
- Het businessmodel waarmee u werkt en in hoeverre dat model is bewezen.
- De opbouw, groei en stabiliteit van het klantenbestand.
- Marktontwikkelingen binnen de branche waarin het bedrijf opereert.
- Bedrijfsspecifieke en sectorspecifieke risico’s die worden gelopen.
- Investeringen die gedaan moeten worden.
Neem contact op met onze gecertificeerde valuators voor meer informatie.
Wat is mijn bedrijf waard?
Veel ondernemers hebben wel een idee van wat hun bedrijf waard zou moeten zijn. Vaak gebaseerd op kengetallen die voor de branche de ronde doen.
Maar in de praktijk blijkt keer op keer dat een gedegen bedrijfswaardering leidt tot een behoorlijk afwijkende waarde. In deze paper onderscheiden we de bedrijfsbenadering en de marktbenadering. We treden in meer detail over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken.