Bedrijf verkopen



Een rationeel en emotioneel proces

U overweegt uw bedrijf geheel, of gedeeltelijk, te verkopen. Een goede voorbereiding vergroot de kans op een succesvolle verkoop. Er spelen veel facetten een rol in het hele verkoopproces, rationeel en emotioneel. Je levenswerk verkopen doe je niet van de een op de andere dag, alleen al de keuze maken om hier mee bezig te gaan is een emotioneel proces. Daar de tijd voor nemen is essentieel, maar ook een goede begeleiding richting de notaris voor de overdracht van de aandelen dient niet onderschat te worden. FBM Corporate Finance kent de overname wereld goed, voor zowel aan- als verkoop. Bent u op zoek naar een goede adviseur die u adviseert, prikkelt en waakzaam is op de valkuilen die kunnen voorkomen in het verkoopproces neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.


Download ons gratis e-book:

In 10 stappen uw bedrijf succesvol verkopen


“Als ondernemer bent je wel je levenswerk aan het verkopen”

“FBM deed de berekening wat het bedrijf waard was en Stefan de persoonlijke begeleiding. Dat heb ik nog nooit in mijn leven zo gehad. Dat was heel prettig en onmisbaar. Ze waren oprecht betrokken bij het hele proces. Ook tijdens hun vakantie waren ze gewoon bereikbaar. Op sommige momenten heb je dat ook keihard nodig”.Klaas Veerman



Recente transacties


Martens Cleaning verkocht aan Nature Group


Met de verkoop van Martens Cleaning aan Nature Group, breidt de deze business unit van Burando Maritime Services haar activiteiten gericht op duurzame zeevaart verder uit.

Autobedrijf Rijnwoud wordt overgenomen door Auto Hoogenboom


Auto Hoogenboom, onderdeel van Dealergroep Pon, heeft Autobedrijf Rijnwoud in Rotterdam gekocht.

FBM Corporate Finance begeleidt partijen bij de verkoop van Autobedrijf P. Verkerk aan Vakgarage Montfoort


FBM Corporate Finance begeleidt partijen bij de verkoop van Autobedrijf P. Verkerk aan Vakgarage Montfoort.


Blogs over het verkopen van een bedrijf


Maak kennis met 3 soorten kopers van uw bedrijf


Wie koopt potentieel uw bedrijf? Een branchegenoot? Het management? Of een volledig onbekende waar u zelf nog niet aan had gedacht. Meestal is de longlist van mogelijke kandidaten in te delen in 3 type potentiële kopers.

Bedrijfsverkoop: het verkoopmemorandum en de geheimhoudingsovereenkomst (NDA)


Een van de eerste stappen in de voorbereiding van een bedrijfsverkoop is het opstellen van een verkoopmemorandum, hierin wordt alle informatie die relevant is voor de verkoop inzichtelijk gemaakt.

Wat is marktconsolidatie?


Consolideren betekent letterlijk samenvoegen. Wanneer een markt consolideert gaan ondernemingen samen door fusies en overnames, waardoor het totaal aantal aanbieders in de markt afneemt.



De juiste adviseur voor de verkoop van uw bedrijf

Bij de verkoop van uw bedrijf is de keuze voor de juiste adviseur die goed bij u past van groot belang. FBM Corporate Finance heeft vele bedrijfsverkoop en aankoopprocessen begeleid. Wij kennen het proces daardoor goed én beschikken over een breed netwerk voor ver- en aankoop. De adviseurs van FBM Corporate Finance staan ondernemers op een persoonlijke manier bij.

Achtergrond artikel: Bedrijf verkopen, maar welke adviseur?

U speelt met de gedachte om uw bedrijf te verkopen. Dan heeft u ongetwijfeld ook nagedacht over de vraag of en welke corporate finance adviseur u daarbij het beste kan betrekken. Het verkopen van een bedrijf is een complex project, waarbij een kleine fout kan leiden tot grote gevolgen. Goede begeleiding door een adviseur vergroot de kans op een succesvolle verkoop. In dit artikel zetten we daarom een aantal tips op een rij om de juiste corporate finance adviseur te kunnen selecteren voor de verkoop van uw bedrijf.

Achtergrond artikel: Uw bedrijf verkopen, is de markt gunstig?

Wanneer is de markt gunstig om uw bedrijf te verkopen? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van veel factoren. De ‘overnamemarkt’ als zodanig bestaat namelijk niet. Die markt is behoorlijk sectorafhankelijk. En binnen de sector is het ook weer afhankelijk van welke positie uw onderneming inneemt. Welke klanten heeft u? Wat is uw marktmacht? Welke unieke technologie of expertises heeft uw bedrijf in huis? Welke omvang heeft uw bedrijf ten opzicht van andere partijen?