Bedrijf verkopen



Een rationeel en emotioneel proces

U overweegt uw bedrijf geheel, of gedeeltelijk, te verkopen. Een goede voorbereiding vergroot de kans op een succesvolle verkoop. Er spelen veel facetten een rol in het hele verkoopproces, rationeel en emotioneel. Je levenswerk verkopen doe je niet van de een op de andere dag, alleen al de keuze maken om hier mee bezig te gaan is een emotioneel proces. Daar de tijd voor nemen is essentieel, maar ook een goede begeleiding richting de notaris voor de overdracht van de aandelen dient niet onderschat te worden. FBM Corporate Finance kent de overname wereld goed, voor zowel aan- als verkoop. Bent u op zoek naar een goede adviseur die u adviseert, prikkelt en waakzaam is op de valkuilen die kunnen voorkomen in het verkoopproces neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.


Download ons gratis e-book:

In 10 stappen uw bedrijf succesvol verkopen


“Als ondernemer ben je wel je levenswerk aan het verkopen”

“FBM deed de berekening wat het bedrijf waard was en Stefan de persoonlijke begeleiding. Dat heb ik nog nooit in mijn leven zo gehad. Dat was heel prettig en onmisbaar. Ze waren oprecht betrokken bij het hele proces. Ook tijdens hun vakantie waren ze gewoon bereikbaar. Op sommige momenten heb je dat ook keihard nodig”.Klaas Veerman



Recente transacties


FBM heeft Compatible Computer Solutions BV begeleid bij de verkoop van de onderneming aan Total Specific Hosting


FBM heeft Compatible Computer Solutions BV begeleid bij de verkoop van de onderneming aan Total Specific Hosting

Kooijman Autogroep verkoopt haar takel en berging activiteiten aan Logicx


FBM heeft Kooijman Autogroep begeleid bij de verkoop van haar onderneming Kooijman Mobiliteit BV aan Logicx Berging BV, een onderdeel van de ANWB (verder: Logicx).

IG&H neemt Truston over en versterkt haar positie in de zorgsector


Enkele dagen geleden kondigde consulting- en technologiebedrijf IG&H de overname van ICT-dienstverlener Truston aan.


Blogs over het verkopen van een bedrijf


FBM heeft NEO BV begeleid bij de verkoop van de onderneming aan Itility Group


FBM heeft NEO BV, een vooruitstrevend Nederlands bedrijf voor aardobservatie, begeleid bij de verkoop van haar onderneming aan Itility Group BV.

Geen alledaagse deal, waarin 2 + 2 optelt tot 5


Onlangs vierden wij een bijzondere closing. In één transactie werden zowel de bedrijven Goodtobebetter en Goodtobebetter Finance als de bedrijven Fincade en Stradis eigendom van Quadrum Investment Fund IV. Vanuit dealmaking perspectief een zeer uitdagende maar vooral ook interessante transactie.

Bennie Wilmink en Klaas Drent bundelen krachten


FBM mocht de fusie van Bennie Wilmink en Klaas Drent begeleiden. We wensen de nieuwe onderneming veel succes als Toyota, Suzuki en Mitsubishi-dealer voor Twente.



De juiste adviseur voor de verkoop van uw bedrijf

Bij de verkoop van uw bedrijf is de keuze voor de juiste adviseur die goed bij u past van groot belang. FBM Corporate Finance heeft vele bedrijfsverkoop en aankoopprocessen begeleid. Wij kennen het proces daardoor goed én beschikken over een breed netwerk voor ver- en aankoop. De adviseurs van FBM Corporate Finance staan ondernemers op een persoonlijke manier bij.

Achtergrond artikel: Bedrijf verkopen, maar welke adviseur?

U speelt met de gedachte om uw bedrijf te verkopen. Dan heeft u ongetwijfeld ook nagedacht over de vraag of en welke corporate finance adviseur u daarbij het beste kan betrekken. Het verkopen van een bedrijf is een complex project, waarbij een kleine fout kan leiden tot grote gevolgen. Goede begeleiding door een adviseur vergroot de kans op een succesvolle verkoop. In dit artikel zetten we daarom een aantal tips op een rij om de juiste corporate finance adviseur te kunnen selecteren voor de verkoop van uw bedrijf.

Achtergrond artikel: Uw bedrijf verkopen, is de markt gunstig?

Wanneer is de markt gunstig om uw bedrijf te verkopen? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van veel factoren. De ‘overnamemarkt’ als zodanig bestaat namelijk niet. Die markt is behoorlijk sectorafhankelijk. En binnen de sector is het ook weer afhankelijk van welke positie uw onderneming inneemt. Welke klanten heeft u? Wat is uw marktmacht? Welke unieke technologie of expertises heeft uw bedrijf in huis? Welke omvang heeft uw bedrijf ten opzicht van andere partijen?