Een van de eerste stappen in de voorbereiding van een bedrijfsverkoop is het verzamelen, structureren en inzichtelijk maken van alle informatie die relevant is voor de verkoop. Deze informatie is tevens van belang voor het maken van de indicatieve waardebepaling van uw bedrijf.
De informatie die we van uw bedrijf verzamelen omvat alle informatie die van belang is voor uw potentiële koper. Denk bijvoorbeeld aan: de jaarcijfers, uw marktpositie, marktontwikkelingen, de toekomstverwachtingen, relevante omgevingsfactoren, de interne organisatie en de samenstelling van uw personeelsbestand.
Met deze informatie kunnen we een beknopt verkoopmemorandum samen stellen waarmee we potentiële kopers kunnen interesseren voor uw bedrijf. Daarnaast vormt deze informatie de basis voor het opstellen van een indicatieve waardering. Deze indicatieve waardering vormt het uitgangspunt om het verkoopproces te starten.
Wat is een verkoopmemorandum bij een bedrijfsverkoop?
Het verkoopmemorandum is een document waarin uw onderneming gedetailleerd beschreven wordt. Het memorandum bevat alle kwalitatieve informatie van de onderneming, zoals de activiteiten, historie, klanten en de personele zaken. Daarnaast wordt uitgebreid de financiële positie van de onderneming onderbouwd met verschillende financiële analyses. Zowel vanuit historisch perspectief als toekomstgericht. Ook wordt in het verkoopmemorandum aandacht gegeven aan de SWOT-analyse, uw huidige strategie en een visie de op belangrijkste toekomstverwachtingen.
De Inhoud van het verkoopmemorandum bestaat o.a. uit:
- Introductie; de reden waarom u het bedrijf wil verkopen
- Management summary
- De geschiedenis en achtergrond van uw onderneming
- Informatie over uw producten en diensten
- Vennootschappelijke structuur
- De beschrijving van de markt
- Omzet- en productiegegevens
- Klantinformatie
- Leveranciers
- Organisatiestructuur en –cultuur, personeelsbestand
- Huisvesting
- De financiële gegevens van uw bedrijf
- SWOT-analyse
- Gevoerde strategie
- Toekomstverwachtingen
- Historisch financiële gegevens
- Financiële toekomstverwachtingen
- Overige belangrijke informatie
Het is evident dat wij het verkoopmemorandum alleen aan serieus geïnteresseerde kandidaat-kopers zullen toesturen. Dat doen we pas nadat zij eerst een geheimhoudingsovereenkomst hebben getekend. Het verkoopmemorandum bevat immers veel vertrouwelijke informatie over uw bedrijf.
Geheimhoudingsovereenkomst (of NDA) bij een bedrijfsovername
Bij een bedrijfsverkoop of bedrijfsovername wordt veel vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Het is daarom van belang om deze informatie-uitwisseling te beperken tot serieus geïnteresseerde kandidaat-kopers. Dat doen we pas nadat zij eerst een geheimhoudingsovereenkomst hebben getekend. Deze geheimhoudingsovereenkomst word ook wel een ‘NDA’ genoemd, wat staat voor Non Disclosure Agreement’.
Een geheimhoudingsovereenkomst bij een bedrijfsovername bevat onder andere:
- bepalingen over de duur van de geheimhouding
- een beding op het gebruiken van de informatie voor andere doeleinden dan de beoogde transactie en
- een beding op het benaderen van klanten, leveranciers en personeel
- een duidelijke omschrijving van de stappen die wij kunnen ondernemen als de geheimhouding niet wordt nageleefd.
Paper: In 10 stappen naar een succesvolle verkoop van uw bedrijf
De knoop is doorgehakt. U wilt uw bedrijf verkopen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Op basis van onze ruime ervaring delen wij in dit stappenplan de 10 stappen naar een succesvolle bedrijfsverkoop. Zo weet u beter wat u te wachten staat. Op basis van onze ruime ervaring delen wij in dit stappenplan de 10 stappen naar een succesvolle bedrijfsverkoop. Zo weet u beter wat u te wachten staat.