Skip links

Het verschil tussen ondernemings- waarde en aandeelhouders- waarde

ondernemingswaarde

De ondernemingswaarde van een bedrijf kun je op verschillende manieren bepalen. Voorbeelden zijn de bedrijfsbenadering, waarbij we kijken naar de financiële waarde die het bedrijf kan genereren. Een andere manier is de marktbenadering, waarbij een vergelijking wordt gemaakt van ‘multiples’ van recente transacties van vergelijkbare bedrijven.

Ondernemingswaarde

Vaak wordt de ondernemingswaarde gezien als waarde van jouw bedrijf. Om tot de zogenaamde aandeelhouderswaarde te komen moeten daarom nog een aantal correcties worden gemaakt. Zo komen overtollige liquiditeiten toe aan de verkoper maar dient hij/zij ook nog de schulden af te lossen als een onderneming schuldenvrij opgeleverd wordt. De ondernemingswaarde geeft aan wat een bedrijf waard is door te kijken wat het aan inkomsten kan genereren en dit af te zetten tegen een rendementseis passend bij het risicoprofiel van de onderneming. Naast deze waarde uit inkomsten moet nog rekening worden gehouden met aanwezige schulden en liquiditeiten.

Aandeelhouderswaarde

Kan de onderneming bijvoorbeeld jaarlijks een EBITDA realiseren van 2 miljoen Euro en wordt een multiple van 6,3 gehanteerd, dan lijkt de waarde van het bedrijf op basis van de markbenadering 12,6 miljoen Euro. Maar wanneer er tevens een schuld aanwezig is van 10 miljoen Euro blijft daar voor de aandeelhouders nog maar 2,6 miljoen Euro van over. Om van ondernemingswaarde naar aandeelhouderswaarde moet daarom een correctie worden toegepast.

Deze correctie bestaat (vereenvoudigd) uit de volgende componenten:

Ondernemingswaarde

+/+ Overtollige liquide middelen

-/- Rentedragende schulden

+/- Correctie werkkapitaal (debiteuren, voorraad en crediteuren)

————————————————————————————————-

= Aandeelhouderswaarde

Neem contact op met onze gecertificeerde valuators voor meer informatie over een waardering van jouw bedrijf.

Wat is mijn bedrijf waard?

Veel ondernemers hebben wel een idee van wat hun bedrijf waard zou moeten zijn. Vaak gebaseerd op kengetallen die voor de branche de ronde doen.

Maar in de praktijk blijkt keer op keer dat een gedegen bedrijfswaardering leidt tot een behoorlijk afwijkende waarde. In deze paper onderscheiden we de bedrijfsbenadering en de marktbenadering. We treden in meer detail over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken.

Download

Contact

ondernemingswaarde

Blog

This website uses cookies to improve your web experience.